Magntec

Min hemsida

Flerdagarsutflykt

Vi har i dagsläget två alternativa resmål för Flerdagarsutflykter,  Åre alternativt Idre/Särna.
Vi utgår från Funäsfjällen beroende på vilket hotell ni väljer att bo på för konferensen.
Flerdagarsutflykterna börjar kring 9 dag 1 beroende på vilken vana deltagarna har, vi får räkna mellan 8-12 timmar per riktning inkluderande pauser för mat och bara njuta..
Det blir övernattning på de olika målen, vi stannar och fikar/äter på vägen dit och hem på lämplig plats.
Det kan vara så att vi steker kôlbullar på lämplig plats efter vägen, det är ett mål man verkligen står sig på.
På vägen finns flera matställen som kan användas, allt efter önskemål och behov.
Kvällen avrundas med after skoter på hotellet vid framkomst, bastu och lite relax rekommenderas.

Att tänka på.
En Flerdagarsutflykt på skoter kan låta enkelt men är man inte van att åka skoter, motorcykel eller rida långa pass så är detta en utmaning för de flesta, ännu mer eftersom man dag två ska göra en lika lång tur.
Vi pratar om uppemot 40 mil på 36 timmar på varierande underlag.
​Det kräver ganska mycket att åka så långt och länge, skotern rör sig hela tiden och därmed även förare/passagerare så var beredd på att ni kommer att vara sliten redan efter första dagen.
En sådan här utflykt lägger man som avslutning av workshopen och teambuildingen för att inte påverka resultatet av dessa.
Men det ska understrykas att det är en upplevelse som kommer att etsas fast i minnet för all framtid så det är väl värt det.

Till Åre
Vi kommer att passera fjäll, skogar och sjöar i ett gnistrande landskap.
Lämpligt är att åka från Funäsdalen via skärkdalen, ta västetra leden vid Ljungdalen och åka över Dunsjöfjället mot Vålådalen och svänga av mot Ottsjö. Både i Vålådalen och Ottsjö finns det möjlighet till mat, annars fortsätter vi färden mot Edsåsdalen där vi kan äta på Vita renen eller Renfjällsgården .
Utsikten över Åre måste vi avnjuta, här kan man vara flexibel om man gör det före eller efter maten på Renfjället, eller till och med på morgonen dag två.
Vi åker ner till Åre och sover där över natten, passa på att ta en bastu för att släppa på spänningarna i musklerna, kanske boka en massage.

Från Åre
Efter frukost startar vi återfärden, vi kan alltid åka upp till utsikten på vägen hem alternativt tar vi västra vägen via Duved, till Vålådalen och Vallbo det blir  sedan samma färdväg men vi kan välja att ta den östra vägen hem där vi passerar öster om Lunndörrspasset.
Via Dörrsjön och Dörrsjöfjället så kommer vi till Tossåsen där vi svänger västerut mot Storsjö där det kan vara lämpligt att stanna och äta något, alternativt fikar vi på fjället och äter i Messlingen.
Från Storsjö åker vi nämligen söderut över Flatruet och dess vidder i väglöst land.
Vi har Sveriges högst belägna väg som hålls öppen ca en mil väster om oss.
I Messlingen kan vi äta på Baggården eller så åker vi till restaurangen i slalombacken Kappruet, för en god middag och lite ny energi.
Sedan har vi inte många mil kvar innan vi kommer tillbaka till Funäsdalen och ert hotell.
Räkna med att ta en natt till på hotellet för det kommer att vara ganska sent innan vi anländer tillbaka till utgångspunkten.

Idre/Särna
Turen till Idre går via Tännäs och Lofsdalen, mestadels i fjällnära natur, ner till Tännäs går den i skogsterräng på fina leder.
Vi kan stanna i Lofsdalen och äta, fikar gör vi någonstans efter vägen.
Här kan vi välja att äta på Trapper eller våffelstugan, beroende på vad som önskas.
Färden fortsätter ner mot Dalafjällen och på Vedungsfjället styr vi kosan mot slutmålet, västra leden mot Idre och östra mot Särna beroende på vart vi har övernattningen ordnad.
Dagen efter så börjar vi med frukost och åker sedan mot Lofsdalen igen, är vi sugen på att åka någon annan väg hem kan vi ta norra vägen hem, det finns några alternativa vägar, östra via Skärsjövålen eller västra över Rörsjövålen för att via Medskogsbygget komma upp på Lillfjället med en fantastisk utsikt över Funäsdalen.
Alternativen på mat är inte så många efter den här vägen men en Kölbulle smakar alltid gott på fjället, äter vi i Lofsdalen på vägen hem smakar det med en sen middag på hotellet när vi kommer fram.