Magntec

Min hemsida

Heldagsutflykt

Vi har tre alternativa resmål för heldagsutflykten,  Helags fjällstation, Restaurang Orren, Lofsdalen med Trapper Saloon eller våffelstugan.
Heldagsutflykterna börjar kring 9 beroende på vilken vana deltagarna har, vi får räkna mellan 3-4 timmar per riktning.
Vi siktar på att ta lunch på de olika målen, vi stannar och fikar på vägen dit och hem på lämplig plats.
På vägen dit kan det vara med smörgås och på vägen hem så tar vi något fikabröd.
Kvällen avrundas med middag på hotellet, toppstugan eller någon annan restaurang.

Att tänka på.
En heldagsutflykt på skoter kan låta enkelt men är man inte van  att åka skoter, motorcykel eller rida långa pass så är detta en utmaning för de flesta.
​Det kräver ganska mycket att åka långt och länge, skotern rör sig hela tiden och därmed även förare/passagerare så var beredd på att ni kommer att sova gott efter utflykten.
Lämpligt att lägga detta som avslutning av workshopen och teambuildingen för att inte påverka resultatet av dessa.
Men det ska understrykas att det är en upplevelse som kommer att etsas fast i minnet för all framtid så det är väl värt det.

Helagsturen
En fantastisk tur över magiska fjällvidder, från Funäsdalen ca 6 mils skoteråkning men vid vackert väder åker vi via Skenören och beundrar den helt fantastiska utsikten över Svenska och Norska fjäll.
Färden går vidare via Långbrottsfjället, passerar Össjöstugan där vi kan stanna för att fika.
Sedan passerar vi dalen vid Ramundberget och ger oss ut på fjällvidden med Helagsmassivet framför oss.
När vi passerar Fältjägarstugan kan det vara dags för en fika om vi inte stannade på en våffelstuga på vägen.
Väl framme på Helags fjällstation så äter vi deras fantastiska Gulaschsoppa med hembakat bröd så vi står oss inför hemfärden som kan ske samma väg tillbaka eller så väljer vi att åka via Skärkdalen och Flatruet.
Denna tur är ganska väderberoende då alternativa vägar inte finns så vid stormvarning så får vi ta alterantivet att åka till Orren eller Lofsdalen.

Restaurang Orren
Vid vackert väder så åker vi över öppna hedar, fjällnära natur och över fjäll.
Detta är en något längre tur på ca 9 mil enkel resa men väl värd att åka då vi börjar från Funäsdalen på morgonen och åker i skogsterräng fram till Kappruet, sedan passerar vi fjällnära till Messlingen och åker sedan över Flatruet  för att på andra sidan stanna och göra upp eld och göra en lättare lunch.
Sedan åker vi över hedar och fjällnära natur tills vi kommer fram till Särvfjället där vi åker över ett härligt fjäll, vid finväder åker vi upp på utsiktsplatsen och ser ut över Vemdalen, Sonfjället, Funäsfjällen och Oviksfjällen.
Vi stannar och äter tidig middag på Orren för att orka åka hemåt, det finns en varierad meny att välja ifrån men är vi många så kanske vi får förbeställa.
På hemvägen så har vi två val, endera åker vi i låglänt terräng som också är alternativvägen vid dåligt väder, vi stannar någonstans innan Messlingen och fikar innan vi tar oss den sista biten tillbaka, kanske för att avrunda med en enklare måltid på hotellet eller toppstugan.

Lofsdalsturen
Turen till Lofsdalen går mestadels i fjällnära natur, ner till Tännäs går den i skogsterräng på fina leder.
Vi kan stanna på Falkboet och fika eller så stannar vi vid något gapskjul efter vägen för att få i oss något på vägen.
Lederna varierar mellan smala skogsleder och över öppnare fjällhedar, när vi närmar oss Lofsdalen kan vi välja att åka rakt mot Lofsdalen eller via Slagavallen beroende på vart vi siktar på och vad vi önskar för åkning.
Målet kan vara restaurang Trapper eller våffelstugan, båda har möjlighet att erbjuda mat eller lättare vickning, Trapper om vi vill landa i Lofsdalsbyn eller våffelstugan om vi vill ha utsikten över Lofsdalen.
Turen kan runda Sten- och Sömlingshågna för att få lite mer fjällkänning och en härlig avrundning på vistelsen i Lofsdalen.
På vägen hem stannar vi och äter något lite mer matigt på lämplig plats så vi orkar hem till afterskotern.
Turen är anpassad till ganska dåligt väder men vid storm kan man inte rekommendera att åka.