Produktportfölj
Föreläsningen går på djupet i arbetet med produktportföljen, vikten av kopplingen till kärnvärde och strategi.
Föreläsningen beskriver arbetet med produktportföljen och vikten av ett aktivt planeringsarbete för att stödja inte bara projektportföljen utan också företagets byggande av varumärket.
Vi beskriver hur produktportföljen ska vara synkroniserad med marknadsföringsplanen och kunna skapa ett så stort genomslag på marknaden som möjligt genom att utnyttja produktlanseringarna på ett optimalt sätt.
Produktporföljen ligger också till grund för en mängd andra planer inom företaget, produktions investerings och rekryteringsplan ska vara i samklang med produktportföljen.
Inköps plan för underleverantörer måste stämma så att leverantörerna har kapabilitet och kapacitet att tillverka de nya produkterna som kommer, det kan påverka investeringar eller utfasning av gamla leverantörer och infasning av nya.
Vilka kompetenser vi bygger/rekryterar ska också matcha produktplanen så att företaget kan ta fram och producera produkterna som utvecklas, det ska inte bli en överraskning att man måste få in nya kompetenser.
Detta och mycket mer avhandlas i föreläsningen, målet är att ni ska få inspiration att våga ta steget fullt ut och verkligen jobba aktivt och förebyggande med er produktportfölj.