Strategiprocessen ur ett produktutvecklings- perspektiv
Hur viktigt är det att produktutveckling sker med ett helhetsperspektiv för företaget, har vi en strategi som täcker effekten av produktutveckling genom hela organisationen?
Den här föreläsningen belyser strategiprocessen ur ett produktutvecklingsperspektiv, hur viktigt det är och vilken effekt vi kan få om vi ser kopplingen mellan produktutvecklingen och övriga funktioner inom företaget.
Hur viktigt är det inte att man är förbered för att producera den nya produkten, att inte produktionen förhindrar att vi uppfyller det kundvärde vi vill skapa oavsett det gäller den egna produktionen eller underleverantörer.
Under mina 26 år i olika roller inom produktutveckling har jag otaliga gånger sett när man lanserat produkter som drunknat i andra lanseringar man gör samtidigt!
Sedan har man under en period inga nyheter alls så en del av föreläsningen belyser vikten av att balansera produktutvecklingen ur ett varumärkesbyggnadsperspektiv. Hur kan vi maximera vårt varumärke genom att komma med ”rätt” produkt i rätt tid och med rätt intervall!
Hur vi jobbar med kompetenser och kapabilitet inom organisationen och hos våra underleverantörer grundat på kommande produkter som en följd av vår strategi lyfts fram i föreläsningen, är organisationen beredd att förändra sig på det sätt som strategin kräver?
Målet med föreläsningen är att väcka insikt till att strategin inte bara ska ge mål för respektive avdelning, hur viktigt det är att synkronisera den dagliga verksamheten med målet för strategin och hur det är kopplat till vilka kunder vi vänder oss till och hur vi löser dessa kunders problem.
Föreläsningen passar hela organisationen men speciellt viktig för styrelse, ledare och chefer inom organisationen, produktutvecklingsavdelningen, HR och marknadsavdelningen.