Magntec

Strategisk portföljstyrning

Min hemsida

– Produktporfölj
– Projektporfölj

Har man inte kontroll på produktportföljen, produktplanen och projektportföljen så kommer inte några projekt att lyckas hur bra metoder och verktyg man än har för att driva projekten, i den här föreläsningen så går vi igenom vad som behövs för att skapa en strategisk portföljhantering.

Den här föreläsningen startar från företagets strategi, vad är företagets kärnvärde och vilka kunder ska vi vända oss till.
Det finns tre kategorier av kunder och dessa måste man definiera och förstå, vilka kunder vänder vi oss till, det är där vi har kärnvärdet och det är där utvecklingen ska ske. Sedan har vi kunder som gärna får köpa våra produkter men vi anpassar dem inte för deras behov, de får köpa vad vi har. Till sist det jobbigaste, kunden som vi inte ska sälja till för att det kostar mer än det smakar.
Har man kontroll på kärnvärdet och vilka kunder man vänder sig till så beskriver vi arbetet hur produktportföljen och produktplanen påverkar företagets möjligheter till framgång samt dess förmåga att möta konkurrenterna. Föreläsningen belyser sammanhanget mellan produktportföljen, projektplanen och projektportföljen samtidigt som vi knyter ihop företagets olika delar till de beslut som projektplanen innebär.
Produktportföljen är företagets mått på förmåga att möta konkurrensen här och nu, det är ett mått på företagets värde i realiteten eftersom övriga värden i företaget inte är långsiktigt vad företaget kan leva på utan produkter som säljer.
Produktplanen (Road map) är företagets mått på vilken förmåga som kommer att finnas i framtiden, 3-10 år, att möta konkurrensen och hur framgångsrik man kommer att vara. Att investera i produktplanen är den viktigaste investeringen ett företag kan göra långsiktigt, att investera i mer effektiva maskiner har ingen betydelse om produkterna man har när maskinen är installerad inte är moderna och säljer.
Projektportföljen är företagets verktyg att verkställa produktplanen, förmågan att prioritera de för företaget strategiskt mest värdefulla projekten för att ta fram de produkter som kommer att vara strategiskt viktiga i framtiden.